Beroepscode en -register
Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp hecht veel waarde aan een professionele en deskundige werkwijze van haar medewerkers. Om deze deskundigheid en professionaliteit te waarborgen hanteren wij een beroepscode en zijn wij aangesloten bij een beroepsregister.
Beroepscode
De beroepscode beschrijft de normen en waarden die gelden voor het beroep van jeugd- en opvoedondersteuner. Hierbij gaat het om zaken als integriteit, vertrouwelijkheid, respect voor de cliënt en diens omgeving, en het hanteren van professionele grenzen. De beroepscode biedt medewerkers van Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp een kader om professioneel te handelen en om te gaan met lastige situaties. De beroepscode is een leidraad voor ons handelen en vormt de basis voor onze dienstverlening.
Deskundigheid en professionaliteit
Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp stelt hoge eisen aan de deskundigheid en professionaliteit van haar medewerkers. Dit betekent dat onze medewerkers op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van jeugd- en opvoedondersteuning, en beschikken over de benodigde kennis en vaardigheden om hun werk goed uit te kunnen voeren. Daarnaast volgen onze medewerkers regelmatig bijscholings- en trainingstrajecten om hun deskundigheid en professionaliteit te waarborgen.
Beroepsregister
Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp is aangesloten bij een beroepsregister. Dit register geeft aan dat onze medewerkers voldoen aan de gestelde eisen op het gebied van deskundigheid en professionaliteit. Onze medewerkers zijn geregistreerd in het SKJ-register (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd) en/of het Registerplein. Dit betekent dat zij voldoen aan de wettelijke eisen die gelden voor het beroep van jeugd- en opvoedondersteuner en dat zij hun deskundigheid en professionaliteit op peil houden door middel van bijscholing en intervisie.
Verantwoording Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp legt verantwoording af over de kwaliteit van haar dienstverlening en het naleven van de beroepscode. Dit doen wij onder andere door het jaarlijks publiceren van ons kwaliteitsverslag en het bijhouden van ons klachtenregistratiesysteem. Daarnaast zijn wij als organisatie transparant over onze werkwijze en staan wij open voor feedback van cliënten en samenwerkingspartners.