Klachtenregeling ongewenst gedrag
Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp streeft naar een veilige werkomgeving voor haar medewerkers, cliënten en relaties. Hierbij hoort ook het voorkomen van ongewenst gedrag zoals seksuele intimidatie, agressie en discriminatie. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat er toch klachten ontstaan over ongewenst gedrag. Met deze klachtenregeling willen we duidelijkheid geven over hoe we omgaan met klachten over ongewenst gedrag.
Definitie van ongewenst gedrag
Onder ongewenst gedrag verstaan wij elke vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag waarvan de ontvanger of omstander redelijkerwijs kan worden geacht dat deze zich daardoor geïntimideerd, bedreigd, beledigd of gekwetst voelt.
Klachtenprocedure
Indienen van de klacht
Cliënten, medewerkers en relaties kunnen een klacht indienen over ongewenst gedrag bij Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp. De klacht kan mondeling of schriftelijk worden ingediend bij de vertrouwenspersoon van Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp. De klacht kan ook anoniem worden ingediend.
Behandeling van de klacht
Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp neemt elke klacht over ongewenst gedrag serieus. De vertrouwenspersoon behandelt de klacht vertrouwelijk en zorgt voor een zorgvuldige afhandeling van de klacht. De vertrouwenspersoon neemt contact op met de klager en bespreekt de klacht. Vervolgens wordt er in overleg met de klager bepaald welke stappen er worden genomen.
Onderzoek en bemiddeling
Afhankelijk van de aard en de ernst van de klacht wordt er eventueel een onderzoek ingesteld. Indien nodig kan er een externe vertrouwenspersoon of bemiddelaar worden ingeschakeld om te bemiddelen tussen de klager en degene tegen wie de klacht is ingediend.
Afhandeling van de klacht
Na afloop van het onderzoek en/of bemiddeling brengt de vertrouwenspersoon verslag uit aan de klager en degene tegen wie de klacht is ingediend. In dit verslag worden de bevindingen van het onderzoek en/of de bemiddeling en de eventuele conclusies en aanbevelingen beschreven.
Nazorg
Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp biedt nazorg aan de klager en eventueel betrokken medewerkers. Bij klachten over seksuele intimidatie of agressie wordt de klager doorverwezen naar een hulpverlener.
Vertrouwelijkheid
Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp behandelt elke klacht over ongewenst gedrag vertrouwelijk en zorgvuldig. Alleen personen die direct betrokken zijn bij de afhandeling van de klacht hebben toegang tot de informatie. Zij zijn verplicht tot geheimhouding van de inhoud van de klacht en het verloop van de afhandeling.
Registratie en evaluatie
Elke klacht over ongewenst gedrag wordt geregistreerd door de vertrouwenspersoon. Op basis van deze registratie wordt jaarlijks een rapportage opgesteld, waarin eventuele trends en verbeterpunten worden benoemd. Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp evalueert regelmatig haar klachtenregeling ongewenst gedrag en past deze zo nodig aan.
Conclusie
Altijd & Anders jeugd en opvoedhulp hecht veel waarde aan een veilige werkomgeving voor haar medewerkers, cliënten en relaties. Mocht er desondanks sprake zijn van ongewenst gedrag, dan zullen wij de klacht serieus nemen en zorgen voor een zorgvuldige afhandeling. Wij hopen dat deze klachtenregeling bijdraagt aan een duidelijke en transparante aanpak van ongewenst gedrag.